E-Poetry

[EN] Currently, I have two collections of bilingual and multimedia, web based poems conceived as interventions in the social media platform NewHive. They are both part of my larger #SELFIEPOETRY project.

Saum_Elei_Screenshot“#SELFIEPOETRY: Fake Art Histories & the Inscription of the Digital Self,” explores the intertwining of two ideas: the untruth behind artistic or literary histories, and our (il)legitimacy to intervene them to create narratives that make teleological sense. There are 8 poems that look at how the Self can be reinterpreted against a vague and unorthodox selection of artistic and literary movements in English and Spanish. Poems also engage with personal matters, exploring the mechanisms by which we inscribe ourselves in these discourses. This series is “complete” and “finished,” but you can read more about it here.

It is also currently on show at Code/Switch (Woman Made Gallery) in Chicago (May 27-July 28, 2016).

hecuba coverI gave my second #SELFIEPOETRY collection the tongue-in-cheek subtitle of “WOMEN & CAPITALISM” (what gives?). As such, these poems essentially  explore the relationship between women (or at least one woman) and their (her) perception in today’s structures of (neoliberal) desire–and other similarly fun stuff. They are also the result of almost a decade living in the United States, and my use and abuse of social media. This series is in progress, will never be complete, and will constantly change.

The poem “24_7” in this series was among the seven finalists that will be exhibited at Print Screen 2016, Israel’s International Digital Culture Festival.

All poems are explorations into the precarious nature of digital media and online representation (of poetic forms, but also our own). They require to be viewed under specific conditions, and even then are not always available–actually, once shared with the world, I have very little creative control over them. Please enjoy these poems in a laptop or desktop computer (they won’t work on mobile devices like tablets or cellphones), and preferably in Firefox or Safari (they are known to misbehave in Chrome). Make sure you have your speakers or headphones on.

[ES] Como parte de mi proyecto #SELFIEPOETRY, he escrito dos colecciones de poesía digital (multimedia y bilingüe), concebidas como intervenciones en la plataforma NewHive.
futurismo cover
La primera, “#SELFIEPOETRY: Fake Art Histories & the Inscription of the Digital Self,”  explora dos ideas interrelacionadas: la falsedad tras las historias literarias y artísticas, y nuestra (i)legitimdad a la hora de intervenir en ellas para crear narrativas teleológicas que nos expliquen su evolución. La serie consta de 8 poemas que cuestionan cómo el Yo puede reinterpretarse dentro de/contra a una selección un poco vaga, y bastante poco ortodoxa, de movimientos literarios en español e inglés. Los poemas tocan también asuntos muy personales, explorando los mecanismos por los cuales nos inscribimos en dichos discursos. Esta serie está “completa” y “terminada”. Aquí escribí en su día algo más sobre la colección (en inglés).

Aunque está online y es gratis, esta colección formará parte de la exposición Code/Switch en Chicago, del 27 de mayo al 28 de julio de 2016.

wowsignal coverA la segunda serie de poemas digitales que estoy escribiendo la he llamado, un poco con sorna, “WOMEN & CAPITALISM” (pero es que no podía ser de otra manera). Estos poemas exploran la relación entre las mujeres (o al menos una mujer) y su percepción dentro la estructura (neoliberal) de deseo contemporáneo—y otras cosas igualmente divertidas. Los textos son el resultado de casi una década viviendo en los Estados Unidos y mi uso y abuso de las redes sociales. Esta serie está sin terminar, jamás será completada, y está sujeta al cambio constante.

El poema “24_7” de esta colección fue finalista en Print Screen 2016, el festival internacional de arte y cultura digital de Israel.

Todos los poemas son investigaciones acerca de la precariedad de los medios digitales y la representación online (de formas poéticas, pero también del sujeto mismo; o sea, usted o yo). Su visionado requiere de condiciones muy específicas, e incluso haciéndolo todo bien, lo cierto es que no puedo garantizar su funcionamiento correcto—de hecho, tengo muy poco control creativo sobre los textos una vez que salen a la red. No obstante, les recomiendo que disfruten de estos poemas en un ordenador (no funcionarán en dispositivos móviles, nada de tabletas o teléfonos) y preferiblemente en Firefox o Safari (se portan muy mal en Chrome, pero es que Chrome se porta muy mal con nosotros también). Asegúrese de tener el sonido de la máquina encendido.